Köpvillkor
Företagsfaktura
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Ångerrätt
Privatpersoner:
Din ångerrätt gäller under 14 dagar.
I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den.
Ångerrätt gäller ej specialtillverkade varor såsom måttanpassade plåtdetaljer, varor i andra än våra standardfärger, tryck och dylika specialbeställningar.
När du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.
Företag:
För företag gäller köplagen.
Kulörer och illustrationer
Produktbilder och andra illustrationer kan vara missvisande. Din bildskärm kan visa kulörerna på ett annorlunda vis än vad en annan bildskärm visar. Det kan också skilja sig från verkligheten.
Om du är osäker på vilken kulör du vill ha kan du beställa hem kulörprov (RAL-karta) så att du kan se hur de ser ut i verkligheten.
Garantier
Vi tillämpar våra leverantörers garantier, dessa är ofta från 5 till 12 år gällande genomrostning. Fastighetsboxbutiken kan inte hållas ansvariga för några typer av indirekta kostnader, förluster eller skador på fastighet eller person.
Leveranstid & Information
Leveranstiden på fastighetsboxar som vi har på lager är 2-7 dagar (kan vara längre). Om beställningen gäller fastighetsboxar med i andra färger eller utförande så är normalt leveranstiden 3 veckor (kan vara längre). Leveranstiden på beslag och tillbehör är 2-7 dagar (kan vara längre). Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.
När du tar emot din leverans
Syna materialet, emballaget och produkten noggrant så att det inte finns några fraktskador. Om du ser en skada någonstans är det viktigt att du påpekar detta till chauffören som kan notera det på fraktsedeln. Det är viktigt att det blir en notering gjord för att vi ska kunna driva ett skadeärende mot Posten, Schenker eller DHL för att få ersättning för skadorna.
Försenade leveranser
Många faktorer kan spela in då en leverans blivit försenad. Fastighetsboxbutiken tar inget ansvar för att Schenker, Posten eller DHL inte kan leverera i tid eller bryter det som sagts mellan dig som kund och det som fraktbolaget har förmedlat. Fastighetsboxbutiken tar heller inget ansvar för anlitad arbetskraft eller andra kostnader som gjort att kunden blivit ekonomiskt lidande p.g.a. av en försenad leverans eller skador. Ett tips att tänka på är att ha varorna på plats innan du anlitar en montör som ska montera fastighetsboxen.
Eftersom vi använder oss av ett utomstående fraktbolag kan vi ej garantera en leveranstid. Våra leveranser brukar kunna levereras inom ca 2-7 arbetsdagar från att det skickats från oss eller från en leverantör.
Returer
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt. Kostnaden för den faktiska transporten debiteras från återbetalningen.
Skadeanmälan
En skadeanmälan måste göras inom 7 dagar efter utförd leverans för att vi ska kunna skapa ett ärende hos Posten, Schenker eller DHL. Skador som anmäls efter 7 dagar kommer att avskrivas direkt. Det går alltså inte att få någon ersättning för en skada som är anmäld för sent.
Det är därför viktigt att du går igenom din leverans noggrant vid mottagande och ber chauffören notera skadorna på fraktsedeln. Finns ingen notering på fraktsedeln så ersätter inte fraktbolagen skadorna.
Följ monteringsanvisningar
Monteringsanvisningar för fastighetsboxar finns att hitta här på vår hemsida inne på den produkt du köpt. Alternativt kan du använda vår sökfunktion för att hitta rätt.
Monteringsanvisningen ska följas vid monteringen då det är tillverkarens rekommendationer för hur fastighetsboxen ska monteras. Har du frågor eller funderingar kan du ringa till oss eller direkt till tillverkaren för att få information. De mesta finns i monteringsanvisningen och går att läsa sig till.